Voor de nieuwe dienstregeling van de Hanzelijn die in 2013 als intercity tussen Amsterdam via Lelystad naar Groningen gaat rijden, wil de NS tussen Assen en Zwolle alleen stoptreinen inzetten. De intercity Groningen-Schiphol zou dan niet meer in Beilen en Hoogeveen stoppen.
GroenLinksafdelingen in Beilen, Hoogeveen, Meppel en die van Provinciele Staten van Drenthe willen dat de stoptrein in Meppel of in Zwolle wordt gekoppeld aan de intercity vanuit Groningen of vanuit Leeuwaren. Reizigers behoeven dan niet over te stappen en hebben zodoende twee maal per uur een snelle verbinding met de Randstad, richting Schiphol of Den Haag. Prorail vindt deze oplossing uitvoerbaar maar NS blijkt hier geen voorstander van. Zowel de plaatselijke afdelingen van GroenLinks als haar Provinciale Statenfractie zetten druk bij Gedeputeerde Staten van Drenthe en de NS om het koppelen van stoptrein met intercity’s gerealiseerd te krijgen.
Dat de NS haar oude plannen weer van stal heeft gehaald was wel te verwachten. Want in 2009 wilde de NS dat de Schipholintercity ook niet meer zou stoppen in Beilen Hoogeveen en Meppel. Door acties van die Groenlinksafdelingen, ondersteund door reizigers en maatschappelijke organisaties, werd bereikt dat de NS toen afzag van haar plannen wegens gebrek aan maatschappelijk draagvlak. Dat probeert GroenLinks nu weer te bereiken. Zij wil dat Drenthe een snelle en comfortabele verbinding met de Randstad blijft behouden.