GroenLinks midden-drenthe blijft zich inzetten voor een fatsoenlijk openbaar vervoer. De NS dreigt nu om de schipholtrein niet meer te laten stoppen in Hoogeveen en Meppel. Daarvoor hebben we in 2009 geen actie gevoerd, waarvoor we veel steun kregen van de burgers. Lees in het stuk de brief.

Aan: CK, gedeputeerden en Provinciale Statenleden van Drenthe

Betreft: NS treindienst Zwolle Groningen 2013

Datum : Westerbork,Beilen, 6 juli 2011

Geachte CK, Gedeputeerden en Statenleden,

Vandaag behandelt u de brief van de drie Noordelijke CK’s en burgemeesters. GroenLinks Midden-Drenthe reageert als volgt.

Wij hebben in 2009 actie gevoerd, samen met Hoogeveen en Meppel tegen het voorgenomen plan van de NS om de Schipholtrein niet meer in die plaatsen te laten stoppen. Burgers in Midden Drenthe en maatschappelijke organisaties hebben ons massaal gesteund. Raadbreed werd in Midden Drenthe unaniem een motie aangenomen voor behoud van deze “stop-intercity”. Van die Raad maakte de huidige gedeputeerde Henk Brink deel uit.

Bij het AO van de 2e KamerCie V&W van april/mei 2009 werden petities aan de voorzitter aangeboden. De publieke tribune zat vol met Drentse actievoerders en kamerbreed gaven politici als reactie dat deze Drentse plaatsen een goede verbinding met West-Nederland moesten behouden.

Kort daarna lieten de NS weten dat men van de plannen afzag wegens gebrek aan maatschappelijk draagvlak.

Dat maatschappelijk draagvlak is de afgelopen tijd in Midden Drenthe niet veranderd.

Nog steeds wordt station Beilen intensief gebruikt, het heeft een regionale functie. Er is een groot gratis parkeerterrein. Veel mensen reizen naar West-en Midden Nederland en omgekeerd. Voor toerisme naar Midden Drenthe is deze stop-intercity een belangrijke schakel.

Bovengenoemde brief van de CK’s en burgemeesters noemen nadelen van de nieuwe plannen maar pogen daar geen oplossingen voor te vinden. Men heeft alleen oog voor de nadelen die de NS noemt (rangeren Zwolle en combineren in Meppel). Men komt niet op voor de NS-klanten die benadeeld zullen worden.

Wij verwachten van u dat u dit wel doet. Wij vinden dat u een snelle en comfortabele verbinden van Midden-Drenthe met West- en Midden Nederland moet bepleiten. Dat kan door één van de twee IC’s in Beilen (en Hoogeveen en Meppel te laten stoppen). De NS kan dat zo inrichten dat deze trein op hele en halve uren in Groningen/Zwolle aankomt.

Een andere mogelijkheid is om stoptreinstellen in Meppel te combineren. Het gaat niet aan om eenzijdig de nadelen op onze reizigers af te wentelen.

Wij rekenen op uw genuanceerde benadering en creativiteit.

Met vriendelijke groeten,

Names afdeling en fractie van GroenLinks Midden Drenthe,
Henk van der Leest
(voorzitter afdeling)

Wim Holvast
(fractievoorzitter)