In een plattelandsgemeente is bereikbaarheid een voornaam thema. Beperkte financiële middelen noodzaken echter tot zorgvuldige prioriteitstelling.Ook in de komende periode zal bezuinigd moeten worden. Per jaar wordt maar liefst 4,4 miljoen euro uitgegeven aan het onderhoud van wegen

Er worden  in de  buitengebieden dure stroken asfalt aangelegd die nauwelijks  gebruikt  worden. GroenLinks  bezuinigt  liever  op de  kwaliteit  van  wegen  dan  op sociale  voorzieningen  en duurzaamheid. Ook investeert GroenLinks liever in verkeersveiligheid dan in asfalt.

5.1  VERKEERSVEILIGHEID
Een  brede  aanpak  van  de  verkeersveiligheid,  o.a.  in  samenwerking  met  andere  overheden  is noodzakelijk. Een veilig speel- en leefklimaat staat voorop. Speciale aandacht wordt gegeven aan wandelaars  en  fietsers  en aan  bijzondere  verkeersdeelnemers,  zoals  (school-)kinderen, gehandicapten en ouderen.

  • De gemeente  zet  een  ruim  fietspadenplan  op  en  draagt  daarbij  zorg  voor  veilige fietsroutes, zowel binnen als buiten de kernen.

5.2  VERVOER
De auto is nog steeds en té vaak het enige vervoersalternatief. Het gemeentelijk beleid dient er op gericht te zijn om autogebruik terug te dringen. Mensen worden gestimuleerd om te fietsen, gezamenlijk de auto te gebruiken, noaberhulp te bieden. Daar  waar  (bedrijfs-)autogebruik  noodzakelijk  is  stimuleert  de gemeente  het  gebruik  van elektrische aandrijving, van schonere brandstof.

Veel  inwoners  ondervinden  hinder  van  het  geheel  of  gedeeltelijk  wegvallen  van  openbaar vervoer/lijndiensten.  Dit  wordt  gecompenseerd  door  het  inzetten  van  alternatieven  als  de belbus, de buurt¬bus, de (trein)taxi en carpooling. Ook het inzetten van kleine busjes buiten de spits is nodig.

  • Een  frequente,  snelle  en  comfortabele  treinverbinding  met  de  Randstad,  moet behouden blijven, resp. worden hersteld.

  • Het  gebruik  van  elektrische  fietsen,  scooters  en  auto’s  wordt  vergemakkelijkt.  De gemeente zal een goede spreiding van oplaadpunten stimuleren.

  • De  aansluitingen  op  elkaar  van  lijnbussen  en  treinen  worden  verbeterd.  Hierdoor wordt het gebruik van openbaar vervoer aantrekkelijker gemaakt