Het bestuur van Dorpsbelang Witteveen meldt zich op 15 november bij de fractie van GroenLinks. Ze geven aan dat in 2012 door Kits Primair is toegezegd dat er, in samenwerking met Dorpsbelang Witteveen en Plaatselijk Belang Broekstreek, een peuter- en buitenschoolse opvang in Witteveen gerealiseerd wordt voor een periode van 8 jaar (tot 1 augustus 2020).

Een enquête onder ouders in 2018 gaf aan dat zowel ouders uit Witteveen als ook uit Balinge voor het handhaven van de huidige situatie kiezen: het kindcentrum met peuterspeelzaal en kinderdagopvang in Witteveen en de school De Wenteling in Balinge. Ruim 70% is hierover tevreden. We zijn hierover als raad geïnformeerd. Er lijkt dan ook geen reden om te kiezen voor een andere opzet.

Deze voorziening komt tevens de leefbaarheid in het dorp Witteveen ten goede. Dat lezen we ook in het Dagblad van het Noorden van dinsdag 19 november jl. Kits Primair blijkt nu, in tegenstelling tot de eerder uitgesproken intentie, met de peuter- en buitenschoolse opvang per 1 januari 2020 te gaan vertrekken uit Witteveen. Ook Plaatselijk Belang Broekstreek is niet gekend in dit vertrek en verzet zich hiertegen. De ruimte die vervolgens gebruikt gaat worden voor de extra opvang in Balinge is van ‘Broekhoes’ Balinge!

We hebben de volgende vragen aan het college:
1. Via de krant vernemen we dat de peuterspeelzaal en de buitenschoolse opvang in Witteveen per 1 januari 2020 gaat verdwijnen. Wat is de reden van deze sluiting?

2. Door de sluiting van de opvang in Witteveen is de kans groot dat ouders uit Witteveen niet kiezen voor de combinatie opvang en onderwijs in Balinge. Ze zullen op zoek gaan naar alternatieven die wellicht beter aansluiten bij hun behoeftes. Daarmee wordt de kans groter dat de levensvatbaarheid van school in Balinge in gevaar komt. Wij vinden dat deze eenzijdige besluitvorming door Kits Primair niet ten koste mag gaan van de Naoberschap en de leefbaarheid in het dorp Witteveen.
Deelt u deze mening?

3. We zijn als gemeente verantwoordelijk voor onderwijshuisvesting. Bent u het met ons eens dat we, met deze verantwoordelijkheid in het achterhoofd, een actieve houding tot afkeuring van deze werkwijze van Kits Primair moeten aannemen en dit moeten laten weten aan het bestuur van Kits Primair?

4. Witteveen is een levendige dorpsgemeenschap met een hoge mate van Naoberschap waar we allemaal trots op zijn. Dat willen we graag zo houden. Wat zijn dan nu uw voornemens als aandringen tot overleg tussen Raad van Toezicht van Kits Primair, de directeur van Kits Primair en de beide dorpsbelangen geen overeenstemming in het belang van de beide dorpsgemeenschappen oplevert?

5. Er blijkt een duidelijk verschil in visie tussen Kits Primair en de gemeente als het gaat om maatschappelijke verantwoordelijkheid. Kits Primair heeft een vergunningaanvraag ingediend voor verbouwing van ’t Broekhoes in Balinge. Beide dorpen/belangenverenigingen verzetten zich hiertegen. Als het komende overleg tussen de beide dorpsbelangen en Kits Primair niets oplevert, heeft dat dan gevolgen voor de vergunningverlening? Kunt u de aanvraag bijvoorbeeld dan afwijzen?

Wij zien de beantwoording van de vragen met belangstelling tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Rudie Weima,