Afgelopen zaterdag, 25 februari, organiseerde GroenLinks met diverse organisaties een geslaagde multiculturele markt om mensen kennis te laten maken met de situatie van statushouders.

In de bibliotheek van Beilen met medewerking van Humanitas, stichting vluchtelingenwerk en verschillende Eritreese statushouders is een zeer geslaagde bijeenkomst georganiseerd. Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren was vanaf 13:00 aanwezig en gaf een toelichting op de standpunten van GroenLinks. Daarna beantwoordde ze de vragen vanuit het publiek.

Groenlinks kiest nadrukkelijk voor humanitaire opvang maar wel opvang op kleine schaal. Een schaal aangepast aan de mogelijkheden van de omgeving. Een klein dorp laat zich tenslotte niet vergelijken met een grote stad. Integratie werkt het beste als mensen met elkaar in contact komen. Dan leren mensen sneller de gewoontes en de taal.Niet als ze in geisoleerde grote groepen wonen.
Ook de aanwezige Eritreese vluchtelingen kwamen aan het woord en vertelde het aanwezige publiek hoe ze hun verblijf in Nederland ervaren. Zij zijn dankbaar dat ze hier opvang hebben gevonden en de hulp die ze krijgen van vele mensen om zo goed mogelijk te integreren in Nederland.

Alle aanwezigen, incluis Liesbeth van Tongeren, hebben genoten van het heerlijke eten dat de Eritreese statushouders hadden bereid. De Eritreese keuken is absoluut het proeven waard en een verrijking voor onze keuken.
Deze dag was absoluut een groot succes en zeker voor herhaling vatbaar. GroenLinks wil graag de aanwezige organisaties, de statushouders, Liesbeth van Tongeren en bibliotheek Beilen bedanken voor hun hulp en aanwezigheid.

Bestuur en fractie GroenLinks Middendrenthe.