De laatste al weer van deze raadsperiode. Voor GroenLinks is een koers naar een energie neutrale gemeente waarin de fiets het basisvervoermiddel is het uitgangspunt. Het gedegen financieel beleid maakt het mogelijk dat we keuzes in die richting konden en kunnen maken.

Nu zal de oogst van het in gang gezette beleid moeten komen. Ik zal slechts een paar zaken noemen die voor GroenLinks belangrijk zijn.

Bijvoorbeeld het reduceren van afval door het meer scheiden en straks een tariefdifferentiatie hopen wij dat de hoeveelheid niet herbruikbaar afval sterk zal verminderen. Het bermbeheer het zal nog waarschijnlijk meer tijd kosten om echt resultaten te zien maar ook hier verwachten we veel van. Een van de meest aansprekende onderwerpen zal hopelijk de realisatie van zonnepanelen park zijn. We hebben nu alle randvoorwaarden ingevuld dus met een beetje geluk kunnen we komend jaar een stap dichter bij een energie neutrale gemeente komen.

Zijn er dan geen wensen meer zeker wel energieneutraal is een streven die we nog lang niet gerealiseerd hebben. Veel stappen moeten daar nog gezet worden. GroenLinks hoopt dat bij de nadere invulling van woningbouw in onze gemeente hier ook nadrukkelijk aan gedacht wordt. Lievingerveld zou in deze richting gestimuleerd moeten worden. Maar ook nog veel andere initiatieven zijn in deze richting nog nodig.

Woningbouw is ook belangrijk in sociaal vlak. Alle groepen inwoners moeten op redelijke wijze in hun woonbehoefte kunnen voorzien. De woningmarkt is op dit moment niet voor een ieder even goed. Een aantal mensen kan geen aanspraak meer maken op huursubsidie maar krijgt ook een hypotheek niet rond. Maar ook het aanbod van woningen en de behoefte komt niet altijd overeen. Tijdelijke zorgunits zowel bij huurders als bij particuliere inwoners zouden door de gemeente meer gefaciliteerd moeten worden.

GroenLinks wil een WMO beleid waar we trots op kunnen zijn. Door de bekende grote toename van oudere inwoners moet wonen, goede voorzieningen en leefbaarheid hoge prioriteit krijgen. Pgb toekenningen, uitgevoerd door het sociaal netwerk, moeten nauwlettender gevolgd worden. GroenLinks wil een sociaal re-integratiebeleid voor iedereen met of zonder functie op de arbeidsmarkt. We zouden graag de toegezegde pilot zien starten.
GroenLinks wil een gemeente die toegankelijk is en gastvrijheid biedt voor iedere burger.

GroenLinks wil een gemeente die burgerinitiatieven, burgerrechten en coöperaties actief stimuleert. We hebben met deze coalitie maar ook als gehele raad veel bereikt de afgelopen 3 jaar. We zijn trots op de mantelzorg ondersteuning, behoud van huishoudelijke ondersteuning en een ondersteunend welzijnswerk. Culturele ontwikkeling en sport kunnen in onze gemeente, ook voor gezinnen en kinderen net boven de armoede grens. Toch zijn er meer mogelijkheden en subsidiestromen waar we gebruik van kunnen gaan maken.

GroenLinks wil plannen zien met deze extra gelden voor sport en cultuur voor kinderen. Plannen met Vitaal plattelands subsidie en subsidie leaderprojecten. We lopen hierin achter in vergelijking met andere gemeenten.

Plotselinge Armoedeval door ziekte in gezinnen, bij AOW'ers en zzp'ers vindt GroenLinks zorgelijk. We moeten dit beter in beeld krijgen en hier actief mee aan de slag de schaamte voorbij, moet hier leidend zijn. Hier ligt ook een onontwikkelde taak voor Wmo consulenten die gezinnen bezoeken.

Spin in het web voor het welzijn van veel inwoners van onze gemeente is volgens GroenLinks natuurlijk het welzijnswerk. Deze organisatie verkeert helaas in zwaar weer. We zullen met hen in gesprek moeten gaan en reële en redelijke bedragen moeten betalen voor werkzaamheden die ze voor ons uitvoeren. We zullen er echter ook voor moeten zorgen dat ze enige eigen ruimte blijven behouden om nieuwe initiatieven te kunnen blijven ontwikkelen.

Eindigen wil ik weer met een favoriet onderwerp van GroenLinks u raad het al de fiets. Erg blij is GroenLinks met de kwaliteits impuls voor het onderhoud van onze fietspaden. We hopen en verwachten dat deze lijn ook in het GVVP doorgetrokken gaat worden. Goede veilige fietsverbindingen tussen al onze kernen ook de kleinere. Snelle fietsverbindingen zodat de fiets een goed alternatief kan worden. GroenLinks is van mening dat we al veel bereikt hebben en als we nu nog een tandje bijschakelen kunnen we straks een resultaat laten zien aan onze burgers waar we trots op mogen zijn.

Rudie Weima
GroenLinks