Kunst in welke vorm dan ook is een eigenschap die de mens uniek maakt. Er is geen diersoort die deze eigenschap in deze mate heeft. Het is de creatieve geest van de mens die ervoor gezorgd heeft dat zij zich zover ontwikkelt heeft. Maar er valt vooraf niet te bepalen welke creatieve ontwikkeling nu werkelijk beklijft en welke niet. Het is een experiment in een black box, waarbij we alleen achteraf kunnen constateren of het geslaagd is. Veel beroemde schilders zijn pas later op hun ‘kunstzinnigheid’ gewaardeerd. Het belemmeren van de creatieve ontwikkeling is daarom uiterst onverstandig en remt de ontwikkeling van de mens op termijn.

Vaak wijzen tegenstanders van de gesubsidieerde kunst op de commerciele kunst. De stelling die dan gehanteert wordt is dat als het van belang is, mensen er wel bereid zijn voor te betalen. Dus het toepassen van marktwerking op kunst. Maar kunst is altijd gesubsidieerd geweest. Vele kunstenaars, filosofen, wetenschappers etc, hebben in het verleden altijd op enige wijze steun gekregen van gefortuneerden uit de samenleving. Maar kunst is geen consumptie in de klassieke zin van het woord. Je consumeert geen creativiteit, noch laat het zich sturen door behoefte vraagstelling. Het is een elementair deel van ons zijn. Net zoals onze visuele eigenschappen. Kunt U de marktwaarde van ‘zien’ bepalen? Het feit dat men kan ‘zien’, is bepalend voor onze vorming en ontwikkeling en de mogelijkheden die wij hebben in het leven. Zo vormt en bepaalt kunst ons leven en ons zijn.

Creativiteit is een van de belangrijkste zaken voor de ontwikkeling van een kind. Muzikale scholing, kleinkunst, theater, dans, beeldende kunsten. Het zijn elementaire zaken voor de ontwikkeling van een kind. Het ontwikkelt de motoriek van een kind, zijn ruimtelijke inzicht, verbetert het conceptuele vermogen.

En hebben de tegenstanders van gesubsidieerde kunst zich wel eens afgevraagd hoe al die jonge mensen zijn begonnen die je nu op televisie in al die tv shows ziet voorbij komen? In voice of Holland, Holland next talent? Hun creatieve ontwikkeling, hun kunstzinnige ontwikkeling begint veelal in een zaaltje met vrienden, de muziekschool, de balletschool, op school zelf. Allen worden gesubsidieerd door de Overheid. De commerciele tak profiteert van de basis die wordt gelegd door het overheidsbeleid. Commercie en publieke sector zijn complementair aan elkaar.

En niet alleen kinderen. Ook volwassenen worden continue gestimuleerd door kunst. Ook al vind men een beeldhouwwerk afzichtelijk en ‘verspilling’ van gemeenschapsgeld. Het stimuleert wel degelijk de geest van elke mens. Kunstzinnige uitingen dragen bij aan beeldvorming, opvattingen, normeringen. De diversiteit aan uitingen van creativiteit scherpt en slijpt deze figuren. Het zijn referentiepunten in onze maatschappij. Kunst stimuleert, leidt, stuurt, reflecteert onze vorming als het gaat om de ontwikkeling. Het zorgt er ook voor dat wij een [waarde]oordeel kunnen vormen. Is iets mooi of lelijk, aardig of gemeen, gewenst of verwerpelijk. Het feit dat wij kunnen oordelen, normen en waarden kennen, wordt bepaald door het feit dat er diversiteit bestaat en in kunst tot uiting komt.

Kunst draag bij aan onze culturele diversiteit. Een die ertoe leidt dat U in Amsterdam een ‘andere’ wereld aantreft dan in Beilen of Maastricht. Het verrast,verbaast of is misschien zelfs schokkend. De verschillen zetten mensen er wel toe aan om na te denken over wat zij waarnemen. Het inspireert kunstenaars en ontwerpers. Het zet ondernemers ertoe aan om nieuwe markten te zoeken. Nieuwe producten en diensten te ontwerpen. Zelfs onze dagelijkse voeding is het resultaat van culturele diversiteit.

Kunst afdoen als geldverspilling zoals in de huidige hetze naar voren komt, is niets minder dan een ontkenning van de eigen menselijkheid. De ontkenning van een van de belangrijkste eigenschappen die elk mens in zich meedraagt en ervoor gezorgd heeft dat de mens zich heeft ontwikkelt en haar huidige maatschappij heeft gevormd.