Partijen met een goed klimaatprogramma gezocht
Een geweldig idee om te zorgen dat het klimaat bij de Tweede Kamerverkiezingen de aandacht krijgt die het verdient werd deze week gelanceerd door een lid van de afdeling Midden-Drenthe.

Het plan staat nog in de steigers, maar het is zeker al de moeite waard om het te delen.

Waar het om gaat is dat we zorgen dat we met een opvallende actie aandacht voor het klimaat vragen. Daarvan is er nooit genoeg, dat weten we allemaal. Burgers vanuit allerlei organisaties roepen alle kiezers op om hun stem te geven aan een partij die een goed klimaatprogramma heeft.

Het is echt een burgeroproep; het is niet een actie van de politieke partijen maar van burgers voor burgers.

Eerlijke, Groener, Sneller

Landelijk heeft een groot aantal maatschappelijke organisaties de handen ineen geslagen om gezamenlijk een actie te organiseren die klinkt als een klok. Om er een paar te noemen: Extinction Rebellion, Greenpeace, PAX, Milieudefensie, Grootouders voor het Klimaat. Deze laatste groep is al een paar jaar bezig om de Tweede Kamerleden op te roepen tot dappere keuzes voor het klimaat: eens in de drie weken posten ze voor het Tweede Kamergebouw, vaak samen met hun kleinkinderen.

Landelijk is er ook een website ontwikkeld, die binnenkort online komt. De datum is al gekozen: 14 maart 2021 en er is een slogan bedacht: Eerlijker, Groener, Sneller.

De klimaatmars in Assen

In alle provincies staan er nu plannen op stapel om in de hoofdstad en in twintig andere steden een bijzondere klimaatmars te houden. Hoe dat vormgegeven wordt is aan de organisatie in die provincie.

Het initiatief in Drenthe komt van de GroenLinks afdeling Midden-Drenthe in de persoon van Bouke Oudega, zelf lid van Grootouders voor het Klimaat. Hij wil graag een werkgroep van vijf tot tien mensen formeren om mee te denken welke spetterende actie we in Assen van de grond kunnen krijgen. Vanuit de landelijke werkgroep is er ondersteuning beschikbaar voor bijvoorbeeld drukwerk. De bijeenkomsten van de werkgroep in Drenthe kunnen plaatvinden via ZOOM.

DOE MEE

GroenLinks Midden-Drenthe is graag van de partij om een aandeel te leveren en natuurlijk heb jij ook zin om mee te doen: stuur dus snel een berichtje aan Bouke Oudega bpoudega@outlook.com