Voor ons ligt een begroting waarin zijn opgenomen de laatste onderwerpen waarvan de coalitie vind waarop bezuinigd kan worden. Ook de volgende jaren gaan de bezuinigingen door, maar de keuze waarop moet nog gemaakt worden. Hierdoor ontstaat een nieuwe situatie. Wij hopen dan ook dat de coalitiepartijen, die nu alleen nog gebonden zijn door de bedragen van de komende bezuinigingen, zich inzetten voor een zo'n breed mogelijk gedragen beleid.

Wat is daarvoor nodig?

Ten eerste: dat alle partijen tijdig over dezelfde informatie bezitten.
Ten tweede: dat alles bespreekbaar is.
Ten derde: een goed inzicht in onze reserves, zijn ze adequaat, voldoen ze nog aan hun doelstelling.
Ten vierde: monitoring van de huidige bezuinigen, als voorbeeld; kan maatschappelijk werk inderdaad de bezuinigingen opvangen zonder kwaliteitsverlies.


Gewapend met deze kennis willen we samen met het college en de raad de bezuinigingen gaan invullen. Want de financiële doelstellingen van het coalitieakkoord onderschrijven wij. Dit wat betreft de toekomst.

Nu het heden. Over de voorliggende begroting zullen we aan het einde van de avond een finaal oordeel vellen.
Wij komen eerst met het zoet en dan het zuur. College onze complimenten over het voorleggen van een begroting die sluitend is en waar vele van de opgelegde bezuinigingen geaccepteerd worden door betrokken organisaties. Het kost een paar centen aan frictiekosten, maar volgens ons ook soms te veel.

Wij zijn tevreden dat ook MOEK weer op de agenda staat, en voor ons is ook heel belangrijk dat de sociale raadsvrouw gehandhaafd is.
Het structureel maken van het jongerenbeleid getuigt van wijsheid.

Op het laatste moment krijgen wij een voorstel over de frictiekosten van het ICO. Twee ton die nog niet in de begroting is opgenomen. Voor de € 100.000,-  van de doorlopende cursussen hebben wij begrip, maar voor de rest niet. Immers, ICO wist tijdig dat er geen ongewijzigde contractverlenging inzat. In het bedrijfsleven werkt men dan met tijdelijke contracten. Door de doorlopende cursussen is er voor een aantal werknemers nog een half jaar de tijd om naar ander werk te zoeken.
Het lijkt wel leuk die samenwerking met andere gemeenten, maar ook zij wisten tijdig dat wij onze afname van diensten van het ICO gingen beperken.

Ook bij de andere gemeenschappelijke regelingen, zien we hoe moeilijk het is om de gevraagde kortingen ingevuld te krijgen. Laat onze duidelijke afwijzing tot betaling van de ICO frictiekosten een signaal zijn van onze vastberadenheid om de gevraagde bezuinigen bij de gemeenschappelijke regelingen af te dwingen.

Wij betreuren het dat bij de bezuinigingen op de diverse subsidies geen inhoudelijke afwegingen zijn gemaakt. Bij de bezuinigingen die ons nog te wachten staat, willen wij op inhoud kunnen beoordelen of verdere bezuinigingen nog aan de orde zijn.

Wij willen graag inzicht in :

De subsidieafhankelijkheid,
Het aandeel van de subsidie in de begroting
De verantwoording daarvan aan de subsidieverstrekker,
De doelstelling van de gesubsidieerde instellingen.

We zullen hierover met een motie komen.

Vooruitlopend op die totaaldiscussie in het voorjaar dienen wij 3 amendementen in over de sociale sector.

Ten eerste: betreft de korting op de voedselbank. Dit is ons inziens in tegen spraak van een eerder collegebesluit. En afspraak is afspraak.

Ten tweede: geen korting op de wereldwinkels, zij worden gerund door louter vrijwilligers. De opbrengst dient ter lening van de nood van de allerarmsten. Het gaat hier om € 993,- incidenteel, maar het laat zien dat Midden-Drenthe beseft hoe rijk wij eigenlijk nog zijn ten opzichte van enkele groepen in de derde wereld landen. 

Ten derde: wij hebben het al eens eerder geroepen; oud beleid is ooit nieuw beleid geweest en om dat te veranderen moet je argumenten hebben. Bij ons laatste amendement gaat het om een beleidsnota van 2 jaar oud, bijna nieuw beleid dus. Onder de 16 geen alcohol. We maakten ons als gemeente ernstig zorgen over het toenemend alcohol gebruik onder jongeren. Na bijeenkomsten met ouders, verenigingen, ondernemers, kwam de nota tot stand. Het koste en paar centen, maar dan heb je ook wat.

De belangrijkste pijlers van de nota zijn voorlichting bij ouders en jeugd, en een strengere legitimatieplicht bij de supermarkt. De voorlichting van Prat op scholen is hier een belangrijk onderdeel van. De voorlichters maken als ex-verslaafden grote indruk bij de jeugd. Hier staat geen socioloog met kennis uit een boekje, maar iemand die bijna aan de drank ten onder is gegaan. Wij vinden dat na het zo kort aannemen van deze nota, Prat niet gekort kan worden voordat wij inhoudelijk gedebatteerd hebben over de nota “jongeren, alcohol en drugs”. Een verslaafde minder bij GGZ , levert een veelvoud op van wat deze subsidie kost. Een vechtpartij of vernieling minder door de voorlichting en wij zitten als gemeente al in de winst. Voor onze amendementen gaat het om incidenteel niet te korten, in afwachting van de inhoudelijke discussie.

Dan als laatste de bouwgrondexploitatie, het is het college bekend dat wij daar kritisch op zijn. Het speculeren met grond is geen taak van de gemeente. De grote risico`s landelijk hebben dat duidelijk gemaakt. Wij zitten nog niet in deze situatie. Op vragen uit de raad heeft het college geantwoord dat zij een terughoudend beleid voert wat betreft de waardebepaling van de in bezit zijnde gronden. In deze begroting zijn geen winstverwachtingen van de bouwgrondexploitatie opgenomen.
Doordat het college er al rekening mee houdt, dat de nieuw aangekochte gronden geen winst opleveren dekt men de eventuele verliezen af door de structurele lasten nu te nemen.


Voor de reeds langer in bezit zijnde gronden worden de lasten bij de grondprijs opgeteld. Mocht de verkoop van deze gronden erg tegenvallen, dan kan dat in de toekomst een verlies opleveren. Dus moeten we naar andere oplossingen zoeken. De verkoopprijs die we momenteel hanteren voor kavels van koopwoningen kan nauwelijks omlaag. Immers wij hebben in onze gemeente reeds een ruim aanbod van koopwoningen in de lage- en midden- prijsklasse. Voor de bezitters van deze woningen zou een extra aanbod van goedkope nieuwe woningen desastreus zijn. Daarom moeten wij meer kijken naar de bouw van huurwoningen. Voor starters en eenpersoonshuishoudens is er in die sector te weinig aanbod. Voor jonge stellen en singels zijn de grote kernen nog attractief om in te wonen.

Goede voorzieningen, horeca en openbaar vervoer. Met deze invulling blijft het voor jongeren aantrekkelijk om in onze gemeente te blijven wonen. Door dit versneld uit te voeren kunnen we de ruimte die er nu nog zit in de grondprijs wel benutten en zo de risico's beperken. Wij vertrouwen er op dat het college bij de nota grondprijzenbeleid en het woonplan deze insteek meeneemt.

In onze standpuntbepaling hebben we, juist omdat er nog fors bezuinigd moet worden, geen gebruik gemaakt van de aanwezige structurele ruimte. Wij zijn het met het college eens dat wij die de komende jaren nog hard nodig hebben.

Raadslid Wim Holvast, Barbara Langenkamp