Smilde - GroenLinks beloont zwerfvuilopruimer Hans Bos uit Beilen met het groen lintje. Het rood lintje gaat naar de vrijwilligers en het bestuur van de buurtbus Hijken. Fenna Bolding, voorzitter GroenLinks afdeling Drenthe reikt de lintjes uit.
Deze ceremonie vindt plaats op:
vrijdagochtend 1 juli om 11 uur op de weekmarkt te Smilde, Prinses Beatrixstraat.
Elk jaar beloont GroenLinks mensen met een lintje die zich belangeloos inzetten voor een duurzame maatschappij. Een groen lintje voor het behoud van onze aarde en een rood lintje voor een eerlijke en sociale samenleving.

Hans verdient het groen lintje omdat hij blijmoedig dagelijks zwerfvuil in zijn fietskar verzamelt. Hij houdt daarmee de bermen en grasvelden schoon in en rond Beilen en is met zijn werk een zichtbaar voorbeeld voor anderen. Het statiegeld op flessen en blikjes schenkt Hans aan een goed doel.

Het rood lintje is voor de vrijwilligers en het bestuur Buurtbus Hijken en omgeving als bijzondere waardering voor hun chauffeurswerk. Zij rijden al meer dan 41 jaar de Qbuzz buslijn 520 Hoogersmilde – Oranje -Hijken – Beilen met aansluiting op de andere buslijnen en de trein. Zij vormen een belangrijke schakel in het OV-netwerk platteland, onmisbaar voor de bewoners van Oranje en Hijken, zoals de scholieren en ouderen zonder auto.

De Djembé-groep van Janki Klokker, waaronder een aantal cursisten uit Smilde zorgt voor een feestelijke muzikale opluistering van de ceremonie.

Foto-onderschrift Hans Bos verzamelt zwerfvuil in zijn fietskar. Chauffeur Hotze Huberts (links) en bestuurslid Joop Kramer, vrijwilligers van Buurtbus Hijken vervoeren passagiers op de lijn Hoogersmilde - Beilen. Foto Bé van der Veen

Voor vragen en informatie kunt u contact opnemen met

Liesbeth Visser
Raadscommissie GroenLinks