Tijdens de behandeling van de perspectiefnot 2013 heeft Groenlinks scherp de pijnpunten in de nota blootgelegd. Vooral het ontbreken van een duidelijk toekomstvisie van het college is zorgelijk.

Perspectief nota 2013           reactie GroenLinks

Een goed leesbaar verhaal,  heldere opsomming van belangrijke stappen die het afgelopen jaar zijn gedaan door het college in samenwerking met de raad. Wat GroenLinks echter mist, is een visie op de komende raadsperiode. Ik kom daar later op terug.

Om te beginnen een aantal waarderende opmerkingen en vragen. Het lokale minima beleid is voor inwoners van Midden-Drenthe in grote lijnen In stand gelaten, dat siert u als college.

De transities
De grootste  veranderingen voor onze medebewoners staan echter nog in de kinderschoenen. Mensen met een verstandelijke en of een lichamelijke beperking mede door ouderdom, gaan een onzekere toekomst tegemoet.
De eerste bezuinigingen door nieuwe wetgeving op de WMO t.a.v. hulpmiddelen en wonen zijn al een feit.

GroenLinks wil het sociale beleid: van  Midden-Drenthe hierin voor de minima nauwlettend In de gaten houden. Dat was ook de reden dat GroenLinks de jaarlijkse evaluatie heeft gevraagd tijdens de bespreking van de nota Mantelzorg waardoor de draagkracht en last van mantelzorgers goed in beeld blijft. We mogen het belang van mantelzorgers niet onderschatten. Mantelzorgers kunnen immers ook de draagkracht van de thuissituatie het beste beoordelen.

Onze fractie is de wethouder en de ambtenaren erkentelijk over de uitleg aan de raad betreft de stand van  zaken rond de transities. De besluitvorming vanuit de overheid en de consequenties voor gemeenten en burgers.
Hierop ziet GroenLinks graag een vervolg, daarbij verwachten wij binnen kort een visie op de wijze van aanbesteding t.a.v de transitie jeugd, de participatie, en de zorg. Momenteel is er een lappendeken van instellingen welke nu zorg aanbieden, op alle gebied.  Mede tot stand gekomen door de PGB’s Dat vraagt om een goed en beter beleid
uitgangspunten en visie. Het moge duidelijk zijn dat het zowel voor zorgvragers als zorgverleners werkbaarder, en prettiger is als je moet samenwerken met een overzichtelijk aantal zorginstellingen.

Overige activiteiten
Laten we ook stil staan bij de overig activiteiten welke niet genoemd zijn in deze nota. Het politiek jongerencafe opgezet door Ria Raven in Hooghalen was een succes story. Raadsleden en de St. Welzijn hebben de politiek levend gemaakt voor jongeren GroenLinks is voorstander van een vervolg hierop.

Midden-Drenthe Millennium gemeente, moet een vervolg krijgen waarbij de Werkgroep uit de raad wordt opgevolgd door een werkgroep die gaat bestaan uit deelnemers van de millennium activiteiten.

Duurzaamheid staat in hoog het vaandel van onze gemeente. Woningisolatie is actief door Midden-Drenthe gestimuleerd, een mooie balans tussen investeren en groeien (bldz 10)  Ook zonnepanelen hebben inmiddels met overheidssubsidie op veel daken in Midden-Drenthe een plek gevonden. Nu de overheid nog met een betere regeling voor producenten van zonenergie.

VVE beleid, visie op 2014
In uw brief van 29 januari, betreft voornemens VVE beleid, beschrijft u, uw aandachtspunten voor de verdere vormgeving.

GroenLinks vindt het onwenselijk de VVE Locaties peuterspeelzalen te beperken tot de 3 hoofdkernen van Midden-Drenthe.  De huidige werkwijze; 1 leidster en 1 vrijwilligsters met ondersteuning op indicatie van een zorgleidster werkt immers goed. Daarmee biedt je ieder kind gelijke kansen als er signalen, extra observatie of ondersteuning nodig blijkt.
Wel verwacht Groen-Links een betere ondersteuning van de vrijwilligster op peuterspeelzalen.  Daarmee doelen we op scholing en deskundigheidsbevordering. Mijn fractie weet dat dit geen wettelijke eis is. Maar hiermee investeer je wel in kwaliteit van de opvang van peuters en verhoog je de  VVE kwaliteit en motivatie van de medewerkster.

(Bldz19) Schuldhulpverlening
De stijging van de kosten voor schuldhulpverlening zijn zorgelijk. GroenLinks vindt dat er onderzoek moet plaats vinden naar  het voorkomen van schuldhulpverlening . Te denken aan gemeentelijke samenwerking met huurcoöperaties, St.Welzijn en Oggz. Wellicht ook een vorm van gemeentelijke  samenwerking met zorgverzekeraars. Het is immers schokkend recent te horen dat landelijk 130.000 inwoners hun  Zorgpremie  niet betalen.

Toelichting bestedingsplan per onderdeel 5.5. [Bldz. 23]
Is de wethouder op de hoogte van het feit dat zowel het terrein achter de schapendrift in Beilen, als de houtwallen tussen de schapendrift een onderhoudsachterstand hebben? GroenLinks verwacht dat het project een  totaal project Schapendrift gaat worden in samenspraak en samenwerking met de buurtbewoners.

25 centrumgebied Beilen
Een stap in de goede richting, Beilen het hart van Midden-Drenthe voor winkelend publiek. We zien steeds meer gezellige terrassen en eetgelegenheden. Wat betreft het centrumgebied Westerbork hopen we op eenzelfde succes als Beilen. GroenLinks vraagt zich af, of de €10.000 incidenteel wel voldoende is om de drank en horeca wet goed uit te kunnen voeren. Zeker in deze tijd met hoge werkloosheid, moet paracommercie serieus bestreden worden. Misschien ligt hier ook een taak voor de Boa!

Bldz.26 Jeugdvoorziening Korhoenlaan
De voetbalpool is inmiddels al gerealiseerd. Evenals de wandelroutes Stroompad op bladz. 28, een mooi initiatief.
Natuur, cultuur en gezond bewegen voor zowel toeristen als bewoners van Midden-Drenthe waarbij bewoners  van Ggz mee participeren in onderhoud van dit initiatief.

Hoofdstuk 6 bezuinigingen
Verslavingszorg
Dit kan en mag niet waar zijn dat Prat weer op de lijst van niet waardevolle Voorzieningen staat . Prat biedt Preventieve Verslavingszorg door vrijwilligers met een enorme motivatie en betrokkenheid. Prat weet precies de zwakke schakel bij jongeren op scholen ter sprake te brengen namelijk; de emotionele weerbaarheid en bewustwording welke nodig is om te ontwikkelen en vast te houden bij de verleiding tot alcohol en drugsgebruik. Daarbij worden ouders erbij gehaald op het juiste moment. Ervaringsdeskundigen weten potentiële jongeren goede confronterende voorlichting te geven.

Dit wordt ieder jaar herhaald t/m het voortgezet onderwijs. Wat een rijkdom om van deze mensen gebruik te kunnen maken. Prat werkt nu al regionaal en heeft de intentie om dit uit te breiden zodat op termijn bovenlokaal gefinancierd en gewerkt kan gaan worden. GroenLinks vindt deze ontwikkeling daardoor extra ondersteuning waard. Het moge duidelijk zijn dat de werkzaamheden van Prat Niet weg bezuinigd mogen worden maar dat we daarin juist moeten investeren.

Op bldz 53
Spreekt u bij het kopje Cao de verwachting uit dat de regering met maatregelen komt om de pensioenkosten te verlagen.
Het voorstel van de regering om de aftrekbaarheid Van de pensioenspremie te verlagen lijkt niet een meerderheid van de eerste kamer te gaan halen. Mocht het eventueel toch doorgaan dan hebben de pensioenfondsen al aangegeven dat zij de premies niet zullen verlagen, om met Dolfing te spreken, daar gaat de regering niet over! Dit voorbeeld illustreert weer eens zoals het college al aangeeft, hoe moeilijk het is de toekomst in te schatten.

Als we het dan toch over pensioenen hebben, waarom moeten de pensioen van (oud) wethouders op peil gebracht worden, terwijl elders gekort wordt. Dat het het ABP waarvan ik aanneem dat het ook het pensioenfonds is van onze ambtenaren, de pensioenen al jarenlang niet geïndexeerd heeft, en dit jaar zelfs verlaagd.

Uit deze perspectiefnota blijkt dat het College wel erg tevreden is over haar eigen functioneren, en dat van een “deel’ van raad. Politiek is het dan gebruikelijk dat het college het gevoerde beleid tot inzet van de verkiezingen maakt.
Dit college durft echter geen bezuinigingen en visie te formuleren voor de volgende raadsperiode.

Het klinkt fantastisch; Dit moet het volgende college dan maar doen. GroenLinks voorziet dat het dan op de verkiezingsbijeenkomsten slechts bij mooie woorden blijft. Bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen kon niemand bevroeden dat de bibliobus ging verdwijnen en dat het schoolzwemmen werd afgeschaft. Het kan niet zo zijn dat we opnieuw door het nieuwe college geconfronteerd gaan worden met bezuinigingen die in het debat niet aan de orde zijn geweest.

Als voorbeeld het zeer recente Deventer WMO model. Tijdens een tv uitzending van Nieuwsuur  dinsdagavond zagen we immers  hoe gemeenten een vertaalslag kunnen maken bij de kanteling in de zorg. Deventer is er stellig van overtuigd dat de thuiszorg overgenomen kan worden door werkelozen en vrijwilligers GroenLinks vertrouwd erop dat dit in Midden-Drenthe niet zal gebeuren Dit getuigd van geen enkele respect, naar mensen dit is te bizar voor woorden. Heeft het huidige college  hier ook geen visie op? Het mag niet zo zijn dat de kiezer weer niet weet wat de consequentie van zijn stem zal zijn.

Financien
Op bldz. 38 geeft het college wel de uitgangspunten van de meerjaren ramingen aan en beperkt zich vervolgens tot de constatering dat er tot en met 2017 2,8 miljoen bezuinigd moet worden, plus wat de centrale overheid nog over de schutting gooit. Hierdoor zou je bijna gaan denken dat met de C reserve Van 2,5 miljoen en de 6 ton van de afvalverwerking het gat gedicht kan worden. GroenLinks kan niet uit de stukken halen wat van de 2,8 miljoen structureel is en wat incidenteel is. Als het voornamelijk structureel is mag het toch niet zo zijn Dat we opnieuw door gebrek aan visie, jaren van beleid gaan missen, omdat het college niet verder wil kijken dan 2014.

Kom op collegepartijen, maak jullie beleid waar het college zo trots op is, tot inzet van de verkiezingen.

GroenLinks heeft u vaker wel dan niet gesteund.
Wij willen en kunnen dat uitleggen
Nu u nog!!