In de commissievergadering Ruimte en Groen van 10 september j.l. pleitte GroenLinksfractielid Liesbeth Visser voor een regionaal plan om de problemen in de huisvesting van arbeidsmigranten aan te pakken.

‘Veel van onze bedrijven, zoals in de landbouw en distributiecentra hebben werknemers uit het buitenland hard nodig. Deze mensen, die hier tijdelijk zijn, wonen nu tussen onze andere inwoners en dat veroorzaakt steeds meer problemen en overlast in de buurt. Ook zijn hierdoor gezinswoningen niet beschikbaar voor woningzoekenden.

Bewoners Platvorm Smilde is hierover al een aantal jaren met de wethouder in gesprek. Vaak zitten ze met teveel in een woning en ligt verpaupering op de loer door slecht onderhoud van de eigenaar. Dit probleem speelt in meerdere gemeenten. Wij pleiten daarom voor een bovengemeentelijke aanpak, samen met betrokken bedrijven en organisaties. Ik denk hierbij aan een speciale zelfvoorzienende woonwijk voor arbeidsmigranten voor de gehele regio’, aldus mevrouw Visser. Zij noemt als voorbeeld het plan ‘Groenwijk’ in West-Friesland, een gezamenlijk plan van bedrijven en zeven gemeenten in deze Noord-Hollandse regio. Zij vervolgt, ‘Laat overheden en belanghebbenden uit allerlei sectoren de handen in een slaan om samen een huisvestingsplan te ontwikkelen. Bij zo’n breed regionaal opgezet plan ontstaat een behoorlijke win-winsituatie situatie: de woningmarkt wordt ontlast, geen overlast, geen verpaupering, geen misbruik van huiseigenaren, eigen beheer en geen afhankelijkheid van de werkgever, goede huisvesting tegen lage huur.

GroenLinks dringt aan op een onderzoek naar de haalbaarheid van zo’n aanpak’.

Wethouder Bouwman was reuze benieuwd naar de ‘West-Friese’ aanpak. Uiteraard zegde GroenLinks met veel plezier toe hem hierover te informeren.