In 2009 heeft GroenLinks succesvol actie gevoerd om de intercity van Schiphol te behouden voor Drenthe. Met een succesvolle actie tot in Den Haag toe, wisten de verschillende GroenLinks afdelingen het tij te keren. Totdat Gedeputeerde Bats [VVD] afgelopen week ineens een andere mening begon te verkondigen
Ook in de 2e kamer en binnen de provincie bleek er een grote meerderheid te zijn om de treinverbindingen in stand te houden. Hoe merkwaardig is dan ineens de actie van Gedeputeerde Bats[VVD] die ineens het plan verkondigt dat de intercity stop voor Hoogeveen, Haren en Beilen maar opgeheven moest worden. Vanuit GroenLinks is hier krachtig tegen geprotesteerd, maar ook de fractie van CDA van Hoogeveen bleek zeer verbolgen te zijn over deze onverwachte actie.
Gisterenavond, 9-02-2010, was de 2e kamer echter snel klaar met de opvattingen van gedeputeerde Bats van de VVD. Ineke van Gent, 2e kamerlid van GroenLinks was er helemaal flauw van deze zoveelste onbezonnen actie. Minister Eurlings was er ook snel klaar mee. De intercity blijft conform afspraak stoppen in Hoogeveen, Haren en Beilen.
Volgende week is er overleg in de statenfractie en zal Jan Langenkamp van Groenlinks, de gedeputeerde vragen waar deze actie nu goed voor was. Het is sowieso wel druk voor Jan Langenkamp de laatste tijd. Na eerst de uitglijder van CvK Tichelaar[PVDA], nu weer Gedeputeerde Bats[VVD]. Juist in een tijd waar het vertrouwen van de burger in de politiek onder druk staat, dienen politici extra zorgvuldig te zijn.
http://middendrenthe.groenlinks.nl/node/34011
http://janlangenkamp.blogspot.com/2009/01/beilen-hoogeveen-en-meppel-moeten.html
http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/45134/hoogeveen-boos-op-gedeputeerde-bats
http://janlangenkamp.blogspot.com/2010/02/ballonnetje-bats-doorgepriktschipholtre.html