Door Henk van der Leest
De Nederlandse Spoorwegen heeft in een brief van 23 juli 2009 geconstateerd "dat het maatschappelijk draagvlak ontbreekt" om haar plannen voor een gewijzigde dienstregeling op het traject Zwolle-Groningen uit te voeren.
Door Henk van der Leest
De Nederlandse Spoorwegen heeft in een brief van 23 juli 2009 geconstateerd "dat het maatschappelijk draagvlak ontbreekt" om haar plannen voor een gewijzigde dienstregeling op het traject Zwolle-Groningen uit te voeren.
De Nederlandse Spoorwegen heeft in een brief van 23 juli 2009 geconstateerd "dat het maatschappelijk draagvlak ontbreekt" om haar plannen voor een gewijzigde dienstregeling op het traject Zwolle-Groningen uit te voeren.
De NS had het plan om met ingang van 2010 de Schiphol-intercity niet meer in Beilen, Hoogeveen en Meppel te laten stoppen. Om een reistijdwinst van 10 minuten op het traject Zwolle-Groningen te behalen. Daar heeft GroenLinks in die drie plaatsen stevig actie tegen gevoerd, vooral bij reizigers op de stations en in de gemeenteraden. Door GroenLinks ingediende moties om van dit plan af te zien werden doorgaans door alle gemeenteraadsfracties ondersteund. Brieven werden aan de NS geschreven en gesprekken gevoerd. Het werd duidelijk dat de NS niet gerekend had met en niet gesteld was op de publiciteit die deze acties vergezelden. Maar deze acties waren niet tegen de trein gericht, maar juist op behoud van deze sneltrein. In april reisde een grote delegatie uit Beilen, Hoogeveen en Meppel naar de Tweede Kamer om daar aan de Kamercommissie Verkeer en Waterstaat petities aan te bieden en om vervolgens op de publieke tribune het Algemeen Overleg van de Kamer met Minister Eurlings bij te wonen. Toen werd al duidelijk dat het overgrote deel van de kamerleden vond dat Drenthe een snelle treinverbinding met de randstad moest behouden. De acties hebben succes gehad met de de constatering van NS dat het maatschappelijk draagvlak ontbreekt. Daar hebben wij voor gezorgd. De NS heeft haar voorstel ingetrokken en zal in 2010 eenzelfde diensregeling als in 2009 verzorgen. Voorlopig een goed resultaat voor GroenLinks, voor actievoerders, voor burgers, gemeentebesturen en belangengroepen die zich voor behoud van deze "stop"-intercity hebben ingezet. Maar we zijn er nog niet helemaal. Wij blijven alert wat de NS in 2011 gaat doen. En in 2013 ontstaat er een nieuwe situatie als de Hanzelijn in gebruik wordt genomen. Henk van der Leest
//"); else document.write(""); // --> //]]>