De raadsvergadering van 25 juni werd gekenmerkt door een overvolle agenda. De vergadering begon om 16 uur en eindigde pas na 22 uur, tussendoor konden we nog een hapje chinees eten in de kantine.
Na 2 uur vergaderen waren nog niet verder dan de ingekomen stukken, de omwonenden van Tilkamp hadden een brief aan de raad gestuurd over onbehoorlijk bestuur door B&W.

Na 2 uur vergaderen waren nog niet verder dan de ingekomen stukken, de omwonenden van Tilkamp hadden een brief aan de raad gestuurd over onbehoorlijk bestuur door B&W. In de commissie algemeen bestuur hadden de commissie leden daar ook al veel kritische vragen over gesteld en onze Grietje had al gedreigd met een motie. In de raadsvergadering kwam de totale oppositie met een stevige motie, in de verwachting dat door het opzichtig falen van het college de PvdA en VVD niets anders konden dan voor deze motie stemmen.

De college partijen kwamen echter zelf met een iets afgezwakte motie van treurnis om zo de oppositie de wind uit de zeilen te nemen. Deze motie werd met algemene stemmen aangenomen, waarna de kritischere motie van de oppositie werd verworpen met alleen de college partijen tegen. Al met al toch een slechte avond voor B&W. Het hoogte punt van de avond hadden de algemene beschouwingen moeten worden.

De tekst hiervoor moest 3 dagen voor de vergadering worden ingeleverd zodat het college zich kon voorbereiden op de beantwoording en de partijen in staat zouden zijn om op elkaar te reageren. Uit eindelijk reageerde het college dat ze de inbreng van partijen zoveel als mogelijk zou meenemen bij de begoting voor 2010 en dat dan het moment was om met e.v.

motie te reageren.

 


Bijgevoegd onze inleiding bij de algemene beschouwingen:

College,

met de perspectiefnota 2010 zet U een trend voort, die ons aan de ene kant bekoort, en aan de andere kant verward.

Op verschillende terreinen hebt U de afgelopen jaren duidelijk gemaakt waar het college voor staat met daarbij de royale steun van de

college partijen. Anderzijds hebt U de raad vaak de kans gegeven om gezamenlijk  beleid te ontwikkelen. Voorbeelden 'het platteland leeft, het visiedocument recreatie en toerisme, en nu weer de visie op wonen'. En ook met deze perspectiefnota, geeft U zichzelf de kans om te kijken wat erin de raad leeft, en zo te kijken of er een consensus te vinden valt die ook met Uw uitgangspunten strookt.

Wat mij bekoort is dat U de raad serieus neemt, de verwarring betreft het dualisme.

Het blijft moeilijk voor raadsleden om zonder ambtenaren apparaat de ingewikkelde financiering te doorgronden, het is prettig te weten

dat wanneer je er niet uit komt altijd een beroep op het ambtenaren apparaat kunt doen. Ik wou dat toch even gezegd hebben.

Begin volgend jaar zijn er al weer verkiezingen en de komende begroting zal dus door een nieuw college worden uitgevoerd.

Omdat verkiezingen ergens over moeten gaan is de kans aanwezig dat er verschuivingen in het beleid zullen optreden.

Het college beleid zou wat andere accenten krijgen als wij daar deel van uit zouden maken, maar op grote lijnen hebben wij geen problemen

met het beleid gehad. Daarom zal ik mij beperken tot de hoofdlijnen, en aangeven waar wij de dingen liever anders zien en hoe dat gefinancierd moet worden.

Mijn eerste vraag is, kan het college aangeven of het aangekondigde nieuwe beleid van minister Cramer, om huizen bezitters toetestaan

tot 100m2 te mogen bijbouwen, een besparing bij handhaving kan opleveren en zo ja, hoeveel.

Als tweede juichen de versterking van het communicatie beleid toe.

Niet om fouten van het college of de organisatie glad te strijken dus geen spindokters, maar uitdragers van beleid en ter ondersteuning

van het beleid zoals neergelegd in het visiedocument rereatie & toerisme.

Als derde, wij vinden dat op de structurele inzet van het bruggenbeleidsplan niet bezuinigd moet worden.

In tegendeel om te voorkomen dat hier steeds naar de goedkoopste oplossing word gezocht, zou er geld bij moeten.

Dit omdat sommige bruggen een cultuurhistorische betekenis hebben.

Zonder volledig te zijn noem ik de klapbrug bij Orvelte of de draaibruggen over het linthorst-homankanaal.

In een gemeente die op toeristen mikt, moeten deze bruggen de recreanten een blik geven op een nog niet eens zo ver verleden.

Ons vierde punt is het verdwijnen van de advies raad cultuur.

We moeten voorkomen dat kunst en cultuur een ondergeschoven kindje worden.

Enkele voornemens uit het beleidsplan cultuur komen door het verdwijnen van de raad onder druk te staan.Maatregelen om de schade te

beperken zijn dan ook gewenst.

De 1% regeling voor kunst pakt ongunstig uit voor de kleine kernen, door hier voor aanvullend middelen ter beschikking te stellen, maakt

dat ook het platteland cultureel leeft.

wij stellen voor 1 ton van uit de IZA gelden voor dit doel in het kunstfonds te storten.

Ten vijfde, het milieu bij de tot standkoming van het visie document recreatie & toerisme, hebben wij er op gewezen dat het milieu als sellingpoint  onze gemeente onderscheidend zou kunnen maken.

De fietsroute langs een milieu neutrale camping, een mestvergistings instalatie (boeren milieu beheer), en een gemeentelijke locatie waar met

zonne energie of warmte pompen wordt gewerkt is iets nieuws.

Toeristen hebben een leuke dag en zien hoe het platteland met het milieu omgaat.

Oost Beilen zou ook een aandachtstrekker kunnen worden, net zoals de door Balotra ontworpen wijk Kattenbroek in Amersfoort.

Amersfoort heeft geinvesteerd in deze unieke stedenbouwkundige wijk, maar trekt daarmee ook wereldwijd belangstellenden aan.

Door oost beilen duurzaam te maken en toekomstige bewoners die bereid zijn daar extra in te investeren, liefst in zaken die nog in de onderzoeksfase zitten financieel te steunen, ontstaat er weer een drentse blikvanger.

Wat betreft de bestedingswensen, mag wat ons betreft op het onderhoud wegen10 000bezuinigd worden maar dat geld voor extra veiligheid inzetten is voor ons ook een optie.Het gewenste niveau van telefonische bereikbaarheid blijft steken op 76% i.p.v. de beoogde 80% ,onze vraag is of het overbruggen van deze laatste 4% 25.000 euro nodig maakt.Uit de mei circulaire blijkt een structurele vermindering van de inkomsten in 2010 met 585.000 euro daarboven op nog eens 410.000 euro in 2011.Het gaat hier om veel meer geld dan de raad eind 2008 is gemeld.

Het college wil deze tegenvallers binnen de begroting oplossen een niet eenvoudige klus, wij zien het resultaat met spanning tegemoet.

Het is ook daarom dat wij ons op het gebied van toekomstige bestedingen terughoudend opstellen.

De ambities die raad heeft geformuleerd in het platteland leeft zijn nog steeds onze ambities.

De recessie maakt echter dat de financiele rand voor waarden veranderd zijn, in dat licht bezien denken wij dat het platteland ook met 3% minder inwoners best kan leven.Dat betekend dat wij nog niet aan het verhogen van de lastendruk toe zijn,anders dan de trend matige verhogingen van het inflatie niveau.

College mischien missen sommigen het dat het dualisme hier niet echt een item is, met rollende koppen en al.Maar als raadslid voel ik me serieus genomen. Omdat het dan toch algemene beschouwingen zijn en dat om een oordeel vraagt, geef ik U een voldoende voor het in de breedte gevoerde beleid.

Wim Holvast

Groen-Links