Geen gasaansluiting, honderd zonnepanelen, een warmtepomp en een slimme airco-installatie. Ziehier de benodigdheden om te komen tot hogere energieopbrengsten dan -kosten in een tandartsenpraktijk.

De praktijk van Edwin Wiersema is al 35 jaar een begrip in Westerbork. Sinds 2014 is die gevestigd in een nieuw pand. ‘Onze uitgangspunten bij de nieuwbouw waren de helling en de zuidelijke positionering van het dak’, vertelt Wiersema. ‘We hebben als het ware eerst een dak ontworpen en daaronder het gebouw vormgegeven. We halen met een luchtwarmtepomp warmte uit de buitenlucht en wekken met honderd zonnepanelen zoveel elektriciteit op dat de installatie ons gebouw verwarmt en koelt, en daarnaast elektriciteit levert voor de verlichting en de apparaten. Een gasaansluiting hebben we niet.’

Het kan dus wél, wil Wiersema maar zeggen. Niet alleen in woonhuizen, maar ook in bedrijfsgebouwen is nul-energie mogelijk.

Duurzaamheid staat al decennia op Wiersema’s agenda. Hij is sinds jaar en dag actief op het gebied van natuur en milieu, waaronder 25 jaar voorzitter van IVN Midden-Drenthe. Twintig jaar geleden was hij een van de eerste tandartsen in ons land die werkte met een amalgaamfilter. Zo kon hij voorkomen dat amalgaamresten in het afvalwater terecht zouden komen. Hiervoor heeft hij destijds de Milieutrofee van VARA vroege Vogels gekregen.

‘Ik vind duurzaam handelen heel belangrijk, omdat het gewoon moet. Door de opwarming van de aarde gaat het helemaal de verkeerde kant op met het klimaat. Daar wil ik iets aan doen, ik voel het als mijn menselijke plicht.’

En dus zien we ledlampen, gescheiden afvalinzameling en alle mogelijke milieuvriendelijke ingrepen en aanpassingen in de praktijk. ‘Investeren in duurzaamheid moet. Op de eerste plaats vanwege de klimaatverandering. Daarnaast is het mooi meegenomen dat je na acht jaar de investering in je zonnepanelen hebt terugverdiend.’

Een oproep aan alle ondernemers om zich eens goed achter de oren te krabben….